رشته MBA در اواخر قرن نوزدهم میلادی متولد شد. زمانی که کارخانجات در پی نیروهای متخصصی بودند که دانش مدیریت را به شکل علمی و اجرایی بدانند. البته رشته MBA در ابتدا به این نام خوانده نمی‌شد.

در سال ۱۹۰۰ میلادی، مدرسه کسب و کار تاک، مدرک کارشناسی ارشد در تجارت (Master of Science in Commerce) را اعطا کرد. عنوانی که پدر رشته MBA فعلی محسوب می‌شود. متاسفانه هنوز هم در ایران،‌ بسیاری از مردم به جای مدیریت ارشد کسب و کار از اصطلاح مدیریت بازرگانی به عنوان معادل فارسی رشته MBA استفاده می‌کنند.

دانشگاه هاروارد، اولین دوره MBA خود را در سال ۱۹۰۸ برگزار کرد. بعد از آن تا حدود یک دهه استقبال جدی از رشته MBA در کار نبود. از سال ۱۹۳۰ به تدریج مدرسه های کسب و کار به صورت جدی‌تر شکل گرفتند و رشته MBA و به طور کل دوره MBA (مستقل از شکل دانشگاهی یا غیر دانشگاهی آن)‌ در نقاط مختلف آمریکا مطرح شد. اگر چه در ابتدا رشته MBA دانشجویان کمی را پذیرفت و دوره MBA هاروارد با دانشجویان کمی آغاز شد اما سالهای اخیر، هر ساله حدود ۹۰۰ نفر در رشته MBA دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل می‌شوند.

چند دهه طول کشید تا در سال ۱۹۵۷ نخستین دوره حرفه‌ای برای آموزش تخصصی رشته MBA در اروپا در Insead فرانسه،‌ شکل گرفته و اجرا شود.

در ایران نیز قبل از انقلاب اسلامی، دانشگاه هاروارد دوره‌ مدیریت MBA را در «شعبه مطالعات مدیریت هاروارد» برگزار می‌نمود که بعد از انقلاب، عملاً با تغییر این مرکز به «دانشگاه امام صادق»، برنامه‌های قبلی متوقف شد. در سال ۱۳۷۸ با تاسیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، به همت دکتر علینقی مشایخی و دوستان ایشان، دوباره رشته MBA به عنوان یک رشته جذاب مدیریتی، مطرح شده و مورد توجه قرار گرفت.